dijous, 19 d’abril del 2012

DIFICULTAT:          Mitjana
              QUILÒMETRES:      10
              TEMPS ESTIMAT:   4 hores o més
              DESNIVELL:             300 metres aprox.
              RESERVA DINAR:   fins el 25 d'abril a
                                    margegros@gmail.com

SINOPSI

En aquesta ruta circular pategem avui la serra d’Ador. Rodegem el Piló Ventura, i ens desviem després per a pujar a un dels castells emblemàtics de la comarca, el castell de Palma, en terme d’Alfauir.
     Comencem el recorregut a l’eixida d’Ador, pel camí de la Canaleta, en direcció a Vilallonga. Passarem per una desagradable taca en el paisatge que deixà l’afany urbanístic d’anys anteriors. Però prompte, seguint pel camí, amb el Collado a la nostra dreta i el Cabeço a l’esquerra, entrarem a la verda vall de la Plana. El camí fàcil i plàcid l’hem fet en 30 minuts i hem recorregut 2 km quan arribem a un petit bosc de pins adults a la nostra esquerra. Pujarem uns 400 metres pel camí que s’obri a la dreta entre horta abancalada. Veurem una barca abandonada, i el camí anterior, a la dreta, es transforma en pista forestal que mena al Piló Ventura. El recorregut és d’1 km d’ascensió suau i acompanyada de pins joves. En arribar dalt, (haurem trigat uns 20 minuts), si mirem a la nostra esquena veurem la Safor, i a la seua dreta la Cuta i el Morquí. Hi ha un creuament. Agafarem la pista de l’esquerra que esdevé senda i s’endinsa per una pineda cada vegada més ombrívola, verda i suau. Estem ja en la vessant nord.
     Esmorzarem poc abans de començar a baixar cap a l’Assester. Al poc de començar el descens veurem les Pedres Campana (uns grans còdols la disposició dels quals, sembla, es deu al fort terratrèmol que sacsejà la comarca a finals del segle XIV). La font, la Sister, com diuen a Ador, es troba a uns 10 minuts baixant per un bosc adult. És una antiga font on abans sestejava el ramat que pasturava per la serralada. I encara molts recorden com un veí d’Alfauir es guanyava la vida venent l’aigua d’aquesta font per les suposades propietats medicinals. Després la senda va baixant suaument al llarg d’uns 600 metres per un bosc camí d’Alfauir fins arribar en 20 minuts a un bancal de tarongers. Deixem la muntanya i apleguem al pla, a un camí asfaltat. Girem a la dreta i 900 metres més avant arribem a un creuament. Agarrem el camí de l’esquerra per buscar als peus del Tossal la sendeta que ens puja al mirador majestuós del Castell de Palma, 233 metres sobre el nivell de la mar. Cal anar amb compte perquè no hi ha cap senyal que ens ho indique.  La senda va pujant per dins d’un fosc pinar. Ja vora les parets del castell, hi ha el tros més dur de l’excursió. Tardem uns 25 minuts en arribar dalt. Però l’esforç paga la pena:  hi ha una esplèndida panoràmica (convent de Sant Jeroni, Marxuquera, el Mondúver, la Falconera, la mar, Oliva, el Montgó, el Gelibre, la Safor, la Cuta, i els pobles de la vall del Vernissa). La baixada és pel mateix lloc per on hem pujat fins al camí asfaltat. Ara, però, ens  desviarem en direcció a llevant fins arribar al Terrer de color gris i aspecte lunar. Passat el pla del Terrer, el camí, de nou asfaltat, davalla fins a la frontera entre els cascs urbans de Palma i Ador. Travessarem tota aquesta darrera població fins arribar al lloc on hem deixat els cotxes. Des de la baixada fins al final encara haurem caminat durant prop d’una hora.
     La varietat de paisatges i paratges hauran recompensat l’esforç, les més de 5 hores de caminada i els vora 10 km.