dimecres, 1 de juliol del 2015

VI RUTA NOCTURNA

EL PORTET DE LA RAFELA

GANDIA - LA DROVA

LOCALITAT:                GANDIA (LA DROVA)

DATA:                         11 de juliol de 2015

LLOC DE TROBADA:     Ronda Sud ( Daimús)

HORA:                         7,30 de la vesprada

DIFICULTAT:                BAIXA I UN PESSIC

DESNIVELL:                 500 metres aprox.

QUILÒMETRES:            8001 metres

TEMPS ESTIMAT:          4 hores relaxadament

INFORMACIÓ:               margegros@gmail.com

SINOPSI DE LA RUTA
La ruta nocturna d’enguany, el portet de la Rafela, s’emmarca en el paratge de la Caldereta, als peus del Mondúver. Aquest paratge fita, al nord, amb Barx i Xeresa; a ponent, amb Llutxent i Pinet; i tota la zona sud-est, ja és terme de Gandia. La zona és d’un gran valor paisatgístic, però, també, arqueològic, ja que passa per la cova del Parpalló. El recorregut és una variant del que férem el novembre de 2010, sols que aquella vegada baixàrem pel barranc de les Voltes a la font del Garrofer, i ara tornarem pel mateix lloc per on haurem pujat. La ruta té una dificultat baixa, i és d’uns 8 quilòmetres.

Amb la puntualitat germànica que ens caracteritza, eixirem de la Ronda Sud de Daimús a les set i mitja de la vesprada. Aquelles persones que vulguen ens poden esperar a la font de la Drova, punt des d’on partirem cap al portet de la Rafela.

Així doncs, agafarem el camí de l’Assagador que passa per darrere de la font de la Drova en direcció a llevant. Deixarem, a l’esquerra les basses dels frares, i poc més avant, a la dreta, la majestuosa i refrescant figuera que indica la senda de pujada a l’Aldaia, travessarem un bosquet que acaba en la carretera de Barx a Gandia.

Creuarem amb compte la calçada. En l’ascens, suau i agradable per pista forestal deixarem a l’esquerra el Centre d’Interpretació del Paratge Parpalló-Borrell. Anirem pujant per un terreny de gran valor natural: margalló, llentiscle, garrofers i carrasques, pins marítims... Passarem per la cova del Parpalló. Poc a poc les vistes panoràmiques ens diran si paga la pena caminar una vesprada calorosa d’estiu per la zona de la Caldereta; aniran obrint-se al nostre davant la comarca (la Marxuquera, el Molló de la Creu, Ròtova, Vilallonga, la Safor...) i les serres del nord alacantí (Segària, l’estimat Gelibre, el Montcabrer, la Cuta i el Benicadell).

Arribarem al desviament que ens indica, a la dreta, la baixada a la font del Garrofer, però nosaltres seguirem recte. Des del punt on haurem deixat els cotxes fins ací haurem recorregut uns 3,5 km. Ja tindrem davant la breu pujada al portet de la Rafela, delimitat, a l’esquerra pel Mondúver, i ,a la dreta, per la penya Negra. Ja dalt ens detindrem en  el mirador de la penya Negra, un bell balcó a la mar, amb Xeraco i Xeresa als nostres peus.

Cal, però, seguir uns metres més per una sendeta en direcció a llevant. Al poc tindrem davant nostre, com una filera encisadora de cuquets de llum, els enllumenats artificials de pobles i platges. Allà quedaran el turisme, el trànsit i la cridòria alegre de l’estiu. Ací dalt l’arribada calmada de la nit i les primeres estrelles encenent-se en el cel. Restarà gaudir del moment mentre sopem i compartim conversa acompanyada d’algun gotet de mistela.

I després, quan ho considerem, desfarem camí. Ens acompanyaran en la baixada la claror dels estels, el silenciós massís del Mondúver a la dreta, la verda Caldereta i l’Aldaia a l’esquerra. I, tal volta, el cant solitari d’algun mussolet.

1. Molt ben pensat. Una ruta suau i agradosa. No sé si podré anar. Bona passejada!

1. Finalment ens vam decidir per aquesta ruta perquè, com indiques, és fàcil i el camí no ofereix cap dificultat (especialment a la tornada). La vista, a més, des de dalt del portet de la Rafela és excepcional. Anit la vam tonar a realitzar per concretar algun detall i, gratament, vam gaudir d'una temperatura excepcional, inclús vam sentir la frescor sobre els nostres cossos. Gràcies pels teus desitjos!