diumenge, 21 d’octubre del 2012

ALDAIA I EL BARRANC DE MANESA
(BARX)

LOCALITAT:                Barx.
DATA:                         28 d’octubre de 2012.
LLOC DE TROBADA:     Cooperativa de Gandia.
HORA:                         8 del matí.
DIFICULTAT:                MITJANA.
DESNIVELL:                 375 metres.
QUILÒMETRES:            10
TEMPS ESTIMAT:          5 hores.

INFORMACIÓ:              margegros@gmail.com

SINOPSI DE LA RUTA

Hui recorrerem la ruta PR-CV 60 que es dibuixa per la serra del Buixcarró. El punt de partida serà la font de la Drova. Agafarem el camí de l’Assagador en direcció est, passarem junt a les basses de la Drova, construïdes al s. XVIII pels monjos de Santa Maria de la Valldigna. A uns 200 metres arribarem a una figuera imponent, deixarem el camí i a la dreta començarem a ascendir per una senda que passa per la font de la Mongeta. La senda va fent-se costeruda entre antics bancals abandonats. Fins arribar al Coll dels Caragols, a uns 500 metres d’altura, la pujada, entre el Cingle Verd a l’esquerra i l’Aldaia a la dreta, és un poc dura. Planejant i després pujant suaument arribarem al forat de l’Aire (un avenc de 106 metres de fondo), des don tenim en dies clars vistes sobre la mar i el Montgó.
En deixar l’avenc la senda avança per la dreta del barranc Tancat, que vessa les seues aigües de pluja al barranc de Borrell. La densa vegetació de carrasques jóvens ens acompanya fins arribar a la zona plana, on es barreja la roca viva i la terra roja. Seguint sempre per la senda principal arribarem al pla dels Avencs. Després d’haver recorregut uns 2800 metres des del punt d’eixida, la senda es divideix, a l’esquerra baixaríem al pla de les Neveretes i a Barx, i a la dreta aniríem al cim de l’Aldaia (a 755 m) i a l’avenc de l’Aldaia (una sima de més de 80 metres de fondària). En aquest creuament esmorzarem. Qui vulga regalar-se unes vistes magnífiques (Benicadell, Montcabrer, Vall d’Albaida, el Toro, la serra de Corbera, la Drova, Barx i el Montdúver...) pot pujar al cim (uns 700 metres entre pujar i tornar), qui vulga descansar ho farà en el creuament.

Començarem a descendir en direcció al pla de la Nevereta  envoltats d’una densa vegetació de garriga i matolls que de vegades fa un poc complicada la baixada. Arribarem a les restes de l’antiga nevera després de fer uns 2300 metres i trobarem en prou mal estat la cava petita(s.XVIII) on s’emmagatzemava la neu per posteriorment comercialitzar-la.

Ací comença la part més frondosa, fresca i captivadora, el barranc de Manesa, micro reserva de flora. És un recorregut en descens suau per l’antic camí que usaven els nevaters per transportar el gel al monestir de Simat. Quasi sempre tindrem com a punt de referència al fons la Penyalba. Hi trobarem des de pinedes adultes, a sureres i falgueres.

La senda acaba ajuntant-se amb la pista forestal que ve de Pinet. Ens desviarem cap a la dreta i al poc ens trobarem ja en el camí de l’Assagador, i la font de la Benita. Des de la Nevereta fins ací haurem recorregut 2400 metres. Cal desfer camí per aquesta senda plana, en direcció est. Ens quedaran uns 2000 metres. Passarem per algunes granges de gallines, el Portitxolet, els xalets que comencen a envair la vall, i finalment tornarem al punt de partida, la font de la Drova, o de l’Om. En total haurem recorregut uns 10.000 metres, suficient recorregut per merèixer-nos un bon dinar.
RECORDEU QUE LA NIT DEL 27 AL 28  CANVIEN L’HORA.