ELS
CONTES DEL MARGE GROS
DIARI
DEL PARADÍS(III)
Després de diversos relats
en què sempre es tenia com a punt de referència el Marge Gros o els llocs on
anàvem a visitar, prompte aquests van adquirir vida pròpia. D’ençà, la
narració va esdevenir en un acte més o
menys afortunat d’un modest fet creatiu, sense més pretensions. S’encetava
així una nova fase dels contes del Marge Gros, etapa en la qual en l’actualitat
proseguim.
Ara i ací els presentem el que vam publicar amb motiu de la ruta Vilallonga-Forna, celebrada el 10 d'abril de 2011.
LA LÍNIA DE L’HORITZÓ.
SAG
Primavera obscura. Sol descolorit. Els núvols corren a gran
velocitat pel cel. Porten dol. A terra, regna el desconcert. Una sacsejada de
records somou el seu pensament. Ell s’amaga darrere d’un imponent finestral
d’on observa un majestuós sol que esquitxa de llum tot el paisatge que albira.
Llum freda, sense calor. Però ell sua i pensa...
La séquia travessa els bancals de
tarongers. Porta aigua transparent. Les granotetes juguen a amagar-se per
davall les fulles que naveguen pel seu considerable cabdal. Dalt, els xiquets llancen a l’aigua petites canyes amb les
quals emulen una competició nàutica. Fa un sol de bandera. Suen, riuen i es
diverteixen. El més petit de tots aixeca la vista i observa l’horitzó. Es troba
tan lluny que pensa que mai hi arribarà. És el confí de la distància, és el límit
del temps. A ell li agradaria arribar- hi i poder tocar-lo, encara que fos amb
la punteta dels dits. Ho intenta i es descoratja.
En casa estant, sa mare percep la seua
tristesa. Ell li conta el perquè, i ella el consola. Li explica amb veu suau, aquella que sols saben
fer les mares, que no tinga pressa, que a poc a poc ho aconseguirà.
El temps s’escola ràpidament. El xiquet ja
no juga a la séquia. El xiquet és un home. És a casa dels seus pares, de
visita. És ell ara qui percep trista sa mare, i s’hi acosta. Amb veu suau,
aquella que sols saben fer els fills, li pregunta què li passa. Ella li recorda aquell llunyà dia en què li
va dir que volia palpar l’horitzó. Ara, afegeix, ja el tenia a tocar de mans.
El fill s’esglaia. On estava? La mare, amb un filet de veu quasi imperceptible,
pronuncia la paraula final. Final de
trajecte. I ara ho entén: no hem de fer res per trobar-lo. De forma
irremeiable, viatgem cap a ell.
S’aproxima al finestral. Obri els
bastidors. Observa l’horitzó. Un castell quasi de joguet destaca sobre la suau
muntanya. Creu veure que la porta s’obri. I ixen sis cavallers sobre cavalls
negres amb elms que porten com a distintiu una crinera negra. I desapareixen en
un revolt del turó. Qui són?
Pensa en els genets de l’apocalipsi, però sap que
no, perquè aquells en són set. El sol s’amaga. Fa fred. Sent el renillar dels
cavalls. Però ell sua i pensa... séquies, granotes, canyes, rialles, lluentors,
carícies, gemecs, criatures, besos...
En arribar a sa casa troba el seu fill
assegut a taula. Està dibuixant un vaixell que sobresurt sobre el confí. El
fill s’alça i li dóna uns bes celestial. I li demana que l’acompanye fins
aquella línia que separa el que es veu i del que no es veu. El pare, amb una
veu suau, aquella que sols saben fer els pares, li contesta que no tinga
pressa, que l’horitzó ja vindrà cap a ells. I plora.
Per favor, un fort aplaudiment per al guionista. Felicitacions permanents.
ResponEliminaCom la coneguda cançó de Lilit i Dionís. L'horitzó sempre el tenim ahí: és bo tindre´l com a referència, però sense angoixes. Caminem, vivim i gaudim.
ResponElimina